Sydsvenska Dagbladet 2010-10-29

Känsla går före musikstil

Text: Alexander Agrell, Lars Brundin

Publicerad 29 oktober 2010 6.30 Uppdaterad 29 oktober 2010 8.25
Kultur & Nöjen.

En gränslös
fiolspelare är i stan, med Göteborgstrion Kaja, för att spela just gränslös musik. Kajamusik, helt enkelt.


Livet Nord gillar inte fasta ramar. Då kliver hon ut ur tavlan och är med och uppfinner något nytt och eget i stället.

 

– Det blev aldrig klassisk musik för mig, även om jag tycker om själva musiken, förklarar hon som i yngre år studerade klassiskt.
 

– För mig fanns det för mycket regler, prestationskrav och prestige där. När jag gick på musikhögskolan fick jag väldigt ont i kroppen och kunde inte spela fiol, på ett år. Det handlade nog mycket om att man måste göra det man tycker om och inte tvinga in sig själv i någonting.
 

I Kaja, som härommånaden släppte album nummer två, ”Rust”, gäller andra slags bullar. Dragspelaren och pianisten Camilla Åström, basisten Daniel Wejdin och Livet Nord sökte sig fram till vad de skulle spela ihop. Trion lånar stämningar och tonfall från svensk folkmusik, tango, klezmer, romsk fioltradition och fransk musettevals, men är inte renlärig i något hörn.
 

– Vi kom alla med olika slags musik i bagaget och vårt samspel har varit lekfullt från början, förklarar Livet Nord. Själv stoppar jag gärna in klassiska influenser. Kaja bygger på lust och kärlek, för att använda några slitna ord.


Livet Nord susar runt mellan olika orkestrar och spelar nytango här, ett bluegrassolo där och visa och klezmer mittemellan. Känslan i musiken och rätt kemi med medspelarna går före musikstil.

– Jag har tackat ja till grejer som har verkat kul och så har jag fått något nytt med mig på kuppen. Fast det
finns ju en baksida också, att ha bredd innebär att man ibland inte tycker att man kan någonting. Det händer att jag till exempel bestämmer att ”nästa höst ska jag verkligen ta mig tiden att lära mig spela traditionell tango”. Men så händer något på vägen, det dyker upp möjligheter som jag inte kan låta bli.

 

Till Malmö central har Livet Nord kommit på onsdagen med fiolen och en jätteväska fullproppad med cd och pr-material för New Tango Orquesta och Kaja. Livet är på väg till världsmusikfestivalen Womex och Köpenhamn, där New Tango Orquesta även har en spelning. Hon jobbar nämligen också med administration och bokning av grupperna hon ingår i.

– Musiken är så rolig att spela och ska vi få spelningar, så måste detta göras.

Den som lyssnar på Kaja och New Tango Orquesta upptäcker snabbt vilken mängd ljud och klanger Livet Nord lockar ur sin fiol.

– Min ton beror säkert på min extremt dåliga stråkföring, skrattar hon. Nej, men det klassiska
fiolidealet kan kännas enahanda, jag blir lätt trött när violinister vibrerar hela tiden. Det som intresserar mig mest är att skapa olika sound på fiolen. Jag strävar hela tiden efter att försöka uttrycka något. Även om jag själv kanske inte alltid vet exakt vad det är.


Livet Nord

Är: Fiolspelare med ordentlig stilbredd.
Har spelat/spelar med: New Tango Qrquesta, Kaja, Gunnar Källström & Fridens liljer, Kultiration, Beches Brew, Lucas Stark & Bruksorkestern och flera andra.
Bor: I Göteborg.
Aktuell: Spelar med trion Kaja på Blå båten i Malmö på söndag kl 16 och Kajas nya album ”Rust”.
Livet: Är namnet som föräldrarna gav henne, men först gick det inte för sig, Livet kallades Liv i officiella sammanhang. När hon döptes som fjortonåring blev namnet Livet hennes officiella.

Foto:Lars Brundin